GYAKORI KÉRDÉSEK
|
Írta: dr. Élthes Eszter megjelent a SIMILE 2004. nyári (11/2) számában
A Simile (= a Magyar Homeopata Orvosi Egyesület kiadványa) 11/1. számából megdöbbenéssel értesültem, hogy egy katolikus sajtóorgánum „szélsőséges kirohanást intézett” a homeopátia ellen. Eddig abban a hiszemben éltem, hogy mai elanyagiasodott világunkban e kettő – homeopátia és vallás – komoly megértést tanúsít egymás iránt. Sőt, mint gyakorló katolikus és a homeopátiával évek óta igen intenzíven foglalkozó fogorvos abban is biztos voltam, hogy ahogy a homeopátia elvezet Istenhez, és ennek hatására sokszor a kereszténységhez is, úgy a keresztények is előbb-utóbb törvényszerűen eljutnak a homeopátia igazának felismeréséhez. A homeopátia 200 éves történetét tanulmányozva, a figyelmes olvasónak rögtön feltűnik, hogy Isten és a vallás mekkora szerepet játszott az ismert homeopaták életében. Mondhatnánk, e gyógymód és a kereszténység között a kezdetektől fogva felismerhető volt a szoros kötődés. Bár Friedrich Ritzer Heilung durch Ähnlichkeit in homöopathischer und theologischer Sicht (Gyógyítás hasonlósággal homeopátiás és teológiai szemszögből) című könyvének végkövetkeztetését (amelyhez az író az Ó- és Újszövetség szövegeinek alapos áttanulmányozása után jut el), miszerint a homeopátia a keresztények számára azért fogadható el könnyen, mert „a homeopátia alapjában véve a keresztény üdvtörténet analógiája”, túlzónak, sőt vakmerő állításnak tartom, az kétségtelen, hogy a homeopátia hűen követi a természet Isten által megállapított törvényszerűségeit, és ennek következtében a keresztény szemléletet, és sehol nem mond neki ellent.
Ezért is találok nehezen szavakat e dolgozat írásakor annak a döbbenetnek a kifejezésére, ami akkor fog el, amikor azt hallom, hogy a magukat hívő kereszténynek tartók támadják hevesen a homeopátiát. Szinte felfoghatatlan, hogy egy olyan vallás, Ha van valami a világon, amely annyira szemben áll az anyagi világ „földhözragadottságá-val”, az ú. n. tudomány – amely (miként erre dr. Molnár Mariann cikkében világosan rámutatott) évtizedekként változtatja tételeit, amelyeket azonban a közbenső időkben mindenki által kötelezően elfogadottnak ír elő – felfedezéseinek és megállapításainak egyedüli létjogosultságával, akkor az éppen a kereszténység. De a Biblia nemcsak csodákról számol be, nemcsak Isten természetfeletti hatalmáról, hanem számos olyan helyet is találunk benne, amely bizonyságul szolgálhat a „hasonlót a hasonlóval” gyógyító módszerre. Például a Bölcsesség Könyvében ilyen mondatokat olvashatunk: „Hogy megtudjátok, ki-ki azzal bűnhődik, amivel vétkezik” (Bölcs 11,17). Majd: „Ezért azokat a gonoszokat is, akik esztelenségben töltötték életüket, saját szörnyűségeikkel gyötörted” (Bölcs 12,23). Ezek az idézetek ugyan arra a büntetésre vonatkoznak, amellyel Isten a megátalkodott bűnösöket sújtja, könnyen belátható, hogy ha Isten a büntetésben ezt az elvet működteti, akkor más területen, tehát a gyógyítás területén is, ezt (vagy ezt is) alkalmazza.
Ugyanakkor a homeopátia egyáltalán nem valami rejtélyes, „tudománytalan” vagy éppen okkult gyógymód. Ellenkezőleg, megvannak a saját kikísérletezett, kidolgozott, érvekkel alátámasztott törvényszerűségei, ezen felül a józan paraszti észre, a bölcsesség alapjára, vagyis a tapasztalatra támaszkodik, és ezért alapelvei egyáltalán nem olyan „fantasztikusak”, ahogy ellenzői állítják. Miután e cikk nem nekik, hanem a támadások miatt elbizonytalanodott, hitüket féltő, de a homeopátia igazságát belátóknak szól, ehelyütt nem kell bizonygatnom, hogy a teremtett világ anyagaiból, „Isten patikájából” potenciálással felszabadított energia sokkal inkább megfelel a szintén nemcsak anyagból álló élőlények gyógyítására. Ami nekem „bigottan” hívő katolikusnak a homeopátiában mégis a legjobban tetszik, az elsősorban mégsem a homeopátiának a szellemiben, az energiában az anyagnál jobban bízó elve, hanem a gyakorlati alkalmazása, amely talán még az előzőeknél is jobban követi a kereszténység értékrendjét. Nincs még egy gyógymód, amely ennyire az önismereten, önmegfigyelésen, a magunkkal szembeni őszinteségen, a problémák összetett, lelki-szellemi-testi, megoldásán alapul, mint a homeopátia. Sőt, a homeopátia abban is követi a kereszténység elveit, hogy nem várja ölbe tett kézzel a megoldást. Ahogy a vallását gyakorló katolikusnak magának kell megragadnia Isten feléje nyújtott kezét, kegyelmét, azaz tevékenyen részt kell vennie saját üdvözülésében, ugyanúgy a homeopátia sem működik a beteg aktív közreműködése, és ne felejtsük ki, türelme, alázatossága, mértékletessége, fegyelmezettsége nélkül.
Arra a kérdésre, hogy miért támadják a keresztények közül sokan mégis a homeopátiát, szerintem, a következő gondolat szolgálhat elfogadható válaszul. A katolikus Egyház az utolsó századok egyre növekvő mértékű hitehagyásának orvoslására a világ felé való nyitást, az aggiornamento-t választotta. Nem ellenzékbe vonult, nem szigorította, nem őrizte kincseit, hanem úgy gondolta, hogy híveit azzal szerezheti vissza, ha engedékenységet mutat, halad a korral, ablakot nyit a világra. A jövő majd megmutatja, hogy az Egyház ezzel a megalkuvással helyesen döntött-e vagy sem. Mindenesetre – én úgy gondolom –, ez a világgal való nagyfokú kiegyezés az egyik oka, amiért sok katolikus korunkban szembeszáll minden olyan jelenséggel, amelyet a „tudomány mai állása” nem fogad el akadémikusnak. Eközben azt a hibát követik el, hogy figyelmen kívül hagyják, hogy a tudomány, amely ma kizárólag a materializmusra épül, alapjaiban mond ellent az Isten kinyilatkoztatásán alapuló, a transzcendens magasabbrendűségét állító tanainak, azaz az egész kereszténység létezésének.
Tudomásom szerint az Ecclesia könyvesboltban kapható volt a pápa által Róma exorcistá-jának kinevezett Gabriele Amorth atya által írt, Egy exorcista meséli című könyv. Ahogy haladtam ennek a könyvnek (német kiadásának) az olvasásában, egyre inkább úgy éreztem, hogy egy homeopátiával foglalkozó könyvet olvasok. A katolikus tanítás szerint minden baj, betegség a bűn következménye, a bűn pedig a legfőbb angyal Isten ellen való lázadásával, azaz Lucifer, a Sátán Istennel szembeni ellenszegülésével vette kezdetét, és az ő munkálkodása, kísértése eredményeképpen tört e világra, kerítette hatalmába az emberiséget, sőt az egész teremtett világot. Nos, az Amorth atya könyvében leírtak szerint a Sátántól megszállottak viselkedése, betegségei kísértetiesen megegyeznek a vérbaj lelki, szellemi, testi tüneteivel: az élő szervezetet romboló, rohasztó, öncsonkító hatásával.
Máté Evangéliumának 12. fejezetében olvashatjuk a következőket: „Ekkor egy ördögtől megszállt vak és néma embert vittek hozzá. Meggyógyította, úgyhogy beszélt és látott. Ennek hallatán a farizeusok így nyilatkoztak: Belzebulnak, a gonosz lelkek fejedelmének nevében űzi ki a gonosz lelkeket. Jézus belelátott gondolataikba és így szólt hozzájuk: ‘...Ha a sátánt a sátán űzi ki, meghasonlik magával’” (Mt 12,22/24-26).
Azért a valóban előforduló és igen sajnálatos tényért, hogy a homeopátiával foglalkozók közül egyesek elfordulnak a kereszténységtől, szintén nem a homeopátia a felelős. Én úgy gondolom, ennek az elpártolásnak az egyik oka a korunkban általánosan eluralkodó hitehagyás. Így van ez az élet minden más területén is. Ez csak azért feltűnő a homeopátia esetében, mert az ezt a gyógymódot gyakorlók között éppen ennek természetközelsége folytán eredetileg több volt a vallásos ember. A kor divatja, a világ hatására azonban, főleg azoknál, akiknek nem elég erős, de még inkább nem elég megalapozott a hite, csakúgy, mint a ma emberének többségénél, ez a vallásosság közömbösségbe, majd hitehagyásba fordul. E problémának megoldásában, csakúgy, mint mindennapi életünk kisebb és nagyobb vagy nagyon nagy megpróbáltatásainak elviselésében is, egyedül Isten kegyelme segíthet, az a kegyelem, amit Isten a hozzá hűségesen kitartóknak megígért, következésképpen az Egyháza által kiosztott szentségek által meg is ad. Éppen e hűséghez, a bajok és a különböző oldalról támadó kísértések jobb leküzdéséhez ad a homeopátia – mert a gyógymódok közül egyedül ez vizsgálja és kezeli az embert egész valójában – testi, lelki, szellemi téren egyaránt hatásos, Isten által megalkotott és jóváhagyott segítséget. Végezetül az elmondottak illusztrálására hadd meséljem el egy személyes élményemet. 2003 tavaszán férjem a körülmények szerencsétlen összejátszása folytán életveszélyes állapotba került. Az orvosok nem titkolták ezt a tényt, az ápolónők szerint – akiket mind kikérdeztem – pedig az ő korában ezt a betegséget az általuk kezeltek közül még senki nem élte túl. Abban a három hétben, amelyet férjem mellett éjjel-nappal a kórházban töltöttem a következő dolgokat tettem: elsőként kifüggesztettem feje fölé a feszületet és a Kútvölgyi Csodatevő Madonna képét, valamint nyakába akasztottam a Csodásérmet. Abban a pár órában, amikor átöltözésre és ügyek intézésére otthagytam a kórházi szobát, felmentem a Kútvölgyi kápolnába, ahol az 1753-as csoda helyén külön is imádkoztam férjem gyógyulásáért. Amíg férjem önkívületben volt, a homeopátiás gyógyszereket a nyelve alá tettem. Amikor már hallott, de még nem mozdult és nem beszélt, fölé hajoltam, és azt suttogtam: „bogyó”, mire azonnal kinyitotta a száját. Ahogy múlt az akut életveszély és javult az állapota, úgy húztam le egyre nagyobb számban a WC-ben a kapott allopátiás gyógyszereket. És attól a pillanattól kezdve, hogy magához tért, megkértem, hogy együtt imádkozzuk a Három Ave Mária imádságot. Férjem minden előrejelzés és tapasztalat ellenére két hét múlva felkelt, és újabb pár nap elteltével saját lábán, minden káros következmény nélkül, teljesen gyógyultan hagyta el a kórházat. Első utunk a Kútvölgyi kápolnába vezetett, ahol együtt adtunk hálát Szűz Máriának közbenjárásáért, a szinte csodás gyógyulásért. Férjemet (ahogy ennek előtte is) továbbra is kezelem homeopátiával. És a Három Ave Mária imát azóta is minden este elimádkozzuk együtt. (1. kép: Jézus, a Jó Pásztor; 2. kép: Szent István felajánlja Magyarország koronáját Szűz Máriának; 3. kép: Mátraverebély-Szentkút kegyszobor; 4. kép: Márianosztra, Magyarország Királynőke kegykép; 5. kép: Kútvölgyi Boldogasszony) Feltéve: 2011. június 19.
|